pohyb a učení

Proč cvičení podporuje schopnost učit se

Není to tak dávno, co zastával všeobecný názor, že učení je čistě záležitostí vstřebávání informací, a tedy primárně souvisí s mozkem. Člověk jako celek se svým tělem byl ignorován. Když si vzpomenete na svůj čas ve třídě, uvědomíte si, že náš školský systém byl založen na tomto předpokladu. Rigidní sezení bylo často na denním pořádku a bylo splněno očekávání, že informace dorazí a uloží se prostřednictvím tichého a pozorného naslouchání.
V poslední době je však vidět změna směru, že učení nekončí pouhým předáváním informací. Stejně jako se malé děti učí motoriku, jazyk nebo sociální chování prostřednictvím zážitků s celým tělem, i ve škole hraje větší roli pohyb. Je třeba zásadně rozlišovat pohyb o přestávkách a pohyb při učení.

pohyb během přestávek

Pohyb o přestávkách slouží jako nezbytná rovnováha k sezení ve třídě. Uvolňují se zablokované energie, ale prostor je dán i touze po sociální interakci. Vědecké studie umožňují dospět k závěru, že koncentrace se výrazně zvyšuje po přestávkách ve cvičení. Dalším efektem, o kterém lze předpokládat, že z toho vyplývá, jsou lekce, které jsou méně narušeny. Je proto smysluplné zajistit, aby studenti měli dostatečné možnosti cvičení. Některé z nich mohou být například herní zařízení. Přizpůsobené věkové skupině a jakýmkoli speciálním potřebám lze na hřištích dosáhnout více pohybu. Speciální Lanové hrací zařízení nebo lanová džungle nebo něco takového modulární nízký lanový systém OBRA TriMo se doporučují zejména pro školy.


pohyb při učení

Kromě pohybu o přestávkách je však stále důležitější pohyb jako podpora učení, tedy ve třídě. Koncept školy stěhování se řídí tímto přístupem. Učebny by měly být ergonomicky řešeny. Patří sem mimo jiné výškově nastavitelné židle a stoly nebo přizpůsobivé pracovní plochy. To umožňuje studentům zaujmout různé pozice ve třídě, což podporuje koncentraci. Kromě ergonomie je důležité začlenit do lekce i pohyb. Studenti i učitelé, kteří jsou stejně dobří ve cvičení, by měli být malými pobídkami povzbuzováni k tomu, aby se znovu a znovu hýbali.

Ale proč podporuje pohyb
schopnost učit se?

K tomu se musíte podívat na neuronální procesy, které probíhají v mozku v důsledku pohybu. Na jedné straně je to neuroplasticita, která podporuje nebo umožňuje procesy učení. To popisuje schopnost mozku přizpůsobovat se a měnit požadavky. V závislosti na požadavcích jsou oblasti mozku prokrveny a tím vznikají nové nervové buňky a spojení. Výzkum ukázal, že cvičení může zlepšit neuroplasticitu. Na druhou stranu bylo vědecky zjištěno, že pohyb produkuje posly, které jsou zodpovědné za komunikaci mezi jednotlivými nervovými buňkami v mozku. Tak je Pohyb je skutečnou posilou pro zpracování informací.

Vzhledem k tomu, že naše děti tráví značnou část dne ve škole, je nutné kromě hodin tělesné výchovy ukotvených v osnovách zavést cvičení jako samozřejmost v hodinách a o přestávkách. Z rozsáhlého sortimentu OBRA-Design jsme shrnuli produkty, které jsou zajímavé především pro školy. Tato kolekce je přes položku nabídky HRACÍ VYBAVENÍ >> PODLE SKUPINY ZÁKAZNÍKŮ >> ŠKOLA, HORT najít. Kromě toho je na webu také Příklad plánování pro školy jako návrh. Je tam více návrhů Kniha vzhledu OBRA nebo vždy o aktuálních projektech prostřednictvím našich kanálů sociálních médií.

Rádi Vám pomůžeme s koncepcí pohybového programu na Vaší škole, podpoříme Vás při realizaci a poskytneme pokyny pro údržbu a opravy herního zařízení.

Těšíme se na váš kontakt
unter +43 (0) 7682 / 2162-0 nebo obra@obra.at

 

Chcete se o nás a našich produktech dozvědět více?

My a naši partneři se těšíme na vaše dotazy.